Are we exclusive? Settler colonialism, accessability, and the academy

Humboldt-Universität zu Berlin

Organisatorisches

Kurstyp
PT
Semester
WiSe 2019/20
Standort
FRS 191, 5061
SWS
2
Start
Rhythmus
14-tägig
Tag
Mi
Zeit
15-18
Anmeldung
Max. 30 Teilnehmer_innen

Details

Are We Exclusive? Settler-Colonialism, Accessibility, & the Academy. How do academic institutions continue to exclude rather than include many perspectives? In this course participants will analyze the histories of our academic institutions, methods, and narratives. How do legacies of imperialism and settler-colonialism undergird our research? What influence do they have on access to universities? How do we address the settler-colonial heritage of academic systems and reconstruct both our scholarship and institutions to be more accessible & inclusive? The focus of the course will be the social and cultural sciences: museology, anthropology, history, literary sciences etc. Participants will engage with insights from Tribal Critical Race Theory, Post-Colonialism, and work to ‘decolonize’ methodologies. Analysis of a variety of disciplines will be at the center of the course, combined with personal reflection. As opposed to striving for so called ‘scientific objectivity,’ we will focus on our own personal subjectivity and relationship to these questions. Our findings and reflections will be the basis of a final public project, co-created by tutors and participants utilizing the principles of popular theatre and education methods. Possibilities for the final project include: a zine series, essays, exhibition, theater performance, or combination thereof. Exklusives Erbe. Siedlerkolonialismus und seine Auswirkungen auf die allgemeine Zugänglichkeit der Akademie. Können wir annehmen, dass die Akademie - und somit alle Forschungsfelder - auf die eine oder andere Weise als Teil eines intellektuellen imperialistischen System der Unterdrückung konstruiert sind? Dieses Tutorium soll die “siedlungskolonialistischen” Wurzeln unserer akademischen Institutionen, Methoden und Narrative beleuchten. Der Schwerpunkt wird dabei auf den Sozial- und Geisteswissenschaften liegen: Museologie, Anthropologie, Geschichts- und Literaturwissenschaften et c. Wir werden uns fragen, wie dieses Erbe, als anhaltender Prozess verstanden werden kann, der unsere Forschung bedingt und beeinflusst. Besonders sollen wissenschaftliche Erzählstrukturen betrachtet werden, um zu analysieren, wie die akademische Sprache den Zugang zu den Wissenschaften beschränken kann und somit eine größere Diversität des Forschungsbetriebs verhindert. Im Mittelpunkt des Projekttutorium steht damit die Analyse ausschlaggebender Werke aus den verschiedenen genannten Forschungsfeldern. Das Ziel des Kurses ist nicht (nur) ein “wissenschaftlich objektiver” Blick auf unsere Fragestellungen, sondern (auch) die Analyse unseres eigenen subjektiven Verhältnis zur Akademie. Dies soll uns dabei helfen unseren Platz im Wissenschaftlichen Betrieb zu finden und diesen zu einem inklusiven Ort des Austauschen zu machen. Organisatorisches: Geschichtsstudierende können ein Projekttutorium im Modul "Individuelle Profilbildung" anstelle einer Vorlesung einbringen.